onsdag 16 december 2009

Nils och jag är (nästan) lika goda surkålsuparepoeter

Häromdagen hade vi en rolig övning som gick ut på att härma sin favoritpoet. Den enda jag kunde komma på var Nils Ferlin, så jag gjorde som vi skulle; skrev av tre dikter samt skapade en egen i Ferlinsk stil.
Först tyckte jag att det var genant att läsa upp sin egen härm-dikt samtidigt som de mästerverk som en äkta poet nedtecknat för länge sen.
Härefter skulle resten av klassen iallafall gissa vilken av dikterna som var min av de fyra som lästes upp. Faktum var att det inte alls var så tydligt som jag trott vilken som var en "förfalskning", och de andras dikter var inte heller lätta att gissa på.

Så här lyder iallafall de dikter som jag och Nils skrivit, och ni får gärna gissa själva, utan att fuska förstås:

Nr 1
Ser du dessa vissna löv,
Vissna löv i vinden –
Så är jag ett visset löv,
Visset löv i vinden –
Döden skall mig fatta
I sin gamla kratta –
… Åh jag är väl ännu röd,
Ännu röd om kinden –
Fast jag är ett visset löv,
Visset löv i vinden


Nr 2
Man kan inte räkna dem alla
Sägner och sånt man hör…
Det sägs att en stjärna skall falla
Var gång när en människa dör –

Lyhörd i nätternas kyla
Och vindarnas frusna musik
Hundarna hörde jag yla,
Som hundar yla för lik,

Änkorna hörde jag skrika
Och barnen snyfta för bröd –
Stjärnorna kvittar det lika
Om någon är född eller död


Nr 3
Jag har hört hur de talar om livet,
Som en gåva man ej slänger bort
Att den stund som man får här på jorden
Är ljuvlig men smärtsamt kort.

Men jag hör hur de jämrar och gråter,
Hur de lider och plågas i nöd -
Så i mina öron det låter
Att ”lycklig är den som är död”


Nr 4
Inte ens en grå liten fågel
Som sjunger på grönan kvist
Det finns på den andra sidan
Och det tycker jag nog blir trist

Inte ens en grå liten fågel
Och aldrig en björk som står vit –
Men den vackraste dagen
Som sommaren ger
Har det hänt att jag längtar dit.

4 kommentarer:

  1. Jag gissar att du har skrivit den första.

    MÖJLIGEN nummer tre, men det tror jag inte.

    Två och fyra är för mig typiska Ferlin-tonarter.

    SvaraRadera
  2. Fyran är jag säker på att det är herr Ferlin själv som skrivit.

    Trean och tvåan tror jag att herr Ferlin ligger bakom och då återstår bara ettan som ditt eget verk.

    Så tror i alla fall jag.

    Vilken rolig övning, förresten.

    Vi ses i morgon men hörs i kväll
    ja innan du somnat under din fäll
    Då ringer från luren en ton, det är far
    som vill prata om i morgon vi har.

    Kanske inte direkt som Ferlin, men det rimmar i alla fall

    SvaraRadera
  3. borde jag avslöja... tja, det kan jag göra en annan gång. du hade fel i din gissning iallafall :)

    ja, vi ses imorgon, och tack för en fin dikt.
    kram.

    SvaraRadera
  4. oj, nu blev det lite rörigt,
    elisabet: du hade ett rätt! så då borde det gå att räkna ut vilken som faktiskt var min.
    kram!

    SvaraRadera