måndag 22 februari 2010

Plagiatfrågan

Kort apropå detta med låten i Melodifestivalen som "kanske är plagiat" och "kanske skall diskvalificeras" och bla bla bla.
Det finns liknande exempel inom litteratur, läste senast häromdagen om att J.K. Rowling anklagats för att ha stulit sin H.P-berättelse från nån annan gammal bok om en ung trollkarl.
För det mesta leder anklagelserna ingenstans, inte minst för att det rör sig om en liten Davids kamp mot en Goliat, men också - får man hoppas - för att det inte finns så mycket att ta på i de där anklagelserna.
Skriver man en bok eller en låt (speciellt om det är en schlager) så finns det risk att man råkar hitta på något som någon annan varit och nosat på förut. Man kan också hitta på något helt galet nytt som ingen hört maken till förut, men det är inte lika vanligt.

Det jag inte förstår är varför man skulle vilja sno en story eller en låt. Varför skulle man i hemlighet försöka göra en remake på nån annans idé istället för att göra sin egen grej? Vad vinner man på det? Om man nu av någon anledning helt kallt skulle sno material från nån annan, så borde man vara medveten om att någon kanske kommer på det.
Nästan varje gång någon säger "det är omöjligt, jag har aldrig hört den låten/läst den boken" så tror jag på det. Världen är rätt liten, det händer att man råkar göra ungefär samma sak eller leva ungefär samma liv utan att veta det, men det finns ju något unikt i allt ändå.

Håkan Hellström för övrigt, är ett fall för sig. Och hans uppenbara stölder gör bara frågan mer intressant. Hur moralisk skall man vara?
Amatörer kopierar, genier stjäl, har någon sagt. Men överlag tror jag att det är omöjligt att inte då och då råka skapa något som påminner om något annat, och det är helt naturligt. Inget att tjafsa om alltså. Speciellt inte i schlagervärlden, men tidningarna behöver ju fylla sina löpsedlar med nonsens och en vacker dag kanske vi får vara med om att ett bidrag diskvalificeras på riktigt. Det blir spännande.

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg.. Skön blandning mellan nonsens och skarpsinne.

    Ville bara säga det. :)
    /Carina

    SvaraRadera
  2. tackar! vad skönt att höra. jag tycker ibland att jag är ytlig och tråkig, men det kanske inte gör så mycket att jag blandar :)
    ha det bra.

    SvaraRadera