fredag 18 juni 2010

Jag har sett Knocked Up


På sistone har jag funderat över hur man egentligen bestämmer genrer på olika filmer. Framförallt har jag retat upp mig på hur otroligt dystra dramafilmer fått epitetet drama/komedi, enbart för att temat i filmen är en smula skruvat (tex Lars And The Real Girl, Det Enda Rationella). Som om de som sätter genre - vilka de nu är - inte vågar lite på att tittaren kan ta en film med ett udda tema på allvar.

På Smällen (Knocked Up) klassas som en komedi. Så när jag slår mig ner i soffan väntar jag mig två timmars grabbhumor med bajs, sex och inget som helst djup. Fördomsfullt kanske, men fördomarna kommer på skam när jag inser att Knocked Up är ett relationsdrama förklätt till komedi.
Vi har slashasen Ben, som bor i ett kollektiv av pårökta grabbar, och vi har Alison, en tv-journalist som är mitt uppe i sin karriär. Dessa två möts under en allt för blöt utekväll, och hamnar i säng med varandra. Alison är övertygad om att Ben använt kondom, och blir bestört när hon inser att så inte är fallet och att han gjort henne gravid. Inte nog med att hon absolut inte är redo för barn, pappan till barnet är dessutom en katastrof. Ändå bestämmer hon sig för att behålla barnet, och halvt motvilligt börjar hon umgås med Ben. Det dröjer inte länge innan de, trots sina olikheter, är ett par.
Detta är grunden för filmen, och det bäddar förstås för småromantisk komedi med en klassisk dramatisk kurva. Och visst bjuds det på bajshumor och nakna rumpor, men inte i det överflöd jag väntat mig av en film med ovan nämnda titel. Inte heller etableras de krystade könsrollerna så skarpt som jag trott. Istället för bananskal och klassiska stereotyper får tittaren lära känna de olika karaktärerna på djupet.
Knocked Up är en komedi rakt igenom, in till den råa förlossningsscenen i slutet. Men det är mer än en komedi, det är en romantisk feel good-dramakomedi.

Jag är positivt överraskad. Och jag skäms lite att erkänna det, men jag gillar faktiskt den här filmen väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar