fredag 12 november 2010

Bokens tid

Det finns så många böcker som jag skulle vilja läsa, och är övertygad om att jag skulle tycka om eller i alla fall få ut någonting av. Många svenska författare med hög status som jag är nyfiken på (Stig Dagerman, Selma Lagerlöf mfl), och ett antal som jag läst något av som fått mig att vilja läsa mer (Agnes von Krusenstierna, tex).

Men jag vet sjutton inte hur jag ska hinna.
Inte för att jag har ett så särdeles stressigt och upptaget liv. Snarare tvärtom. Men ändå.
När ska jag sätta mig ner och läsa en bok? När ska jag prioritera det framför andra plikter?

Annat var det under skoltiden; då sket jag gladeligen i läxarbetet till förmån för en god bok. Men jag har väl lagt mig till med nåt slags pliktkänsla. En sådan där, ni vet, som går ut på att sitta på facebook och hänga och duktigt anse att jag snarast borde ta itu med mina små göromål. Snarast.

Kanske är det så att en facklitterär skapelse ger sken av att vara lite mer giltig som arbetssyssla än en skönlitterär dito. Ty det är en hel del facklitteratur som jag långsamt tuggar mig igenom på tåg och någon enstaka kväll i sängen. Men sällan romaner. Tyvärr.

Hur får ni tid till att läsa? Nödgas jag att invänta pensionsåldern för att med gott samvete kunna sätta mig ner och ta itu med de gamla klassikerna?

// Orolig bokvän

1 kommentar:

  1. Ja, sedan jag hamnade i det här tillståndet att inte ha ett arbete att gå till, SLUKAR jag böcker. Det är som att ha hoppat rakt ner i ett hav av härligheter! Allt är inte bra, men å, så jag njuter .., och jag plågar mig inte igenom dom som är tråkiga.

    SvaraRadera