fredag 7 januari 2011

Ännu mer om mitt arbetssökande

Man skulle kunna tro att det är svårt att fjäska. Att det där med att ställa sig in och göra sig till skulle ta emot och kännas motbjudande.
Och så kan det säkert vara.
Men faktum är att det är förbaskat svårt att INTE fjäska också.
Om jag vill ha ett jobb, måste jag på ett sätt verka intresserad och villig att ställa upp, men samtidigt får det absolut inte gå över gränsen och verka tillgjort och falskt.
Det är svårt.
Likadant är det med livet i övrigt; man ska passa sig för att vara FÖR snäll, FÖR tillgiven, FÖR intresserad. Ingen gillar en fjäskare, så vida det inte är en fjäskare som spelar jävligt bra.

Andra jobb är det svårt att hitta på en anledning till att man söker. Vad ska man till exempel säga till städfirman? "Det är en stor dröm för mig att få skrubba toaletter dag ut och dag in"?
Kan man vara så rak att man erkänner att den tyngst vägande anledningen att man vill jobba som städare är att man behöver ett jobb och pengarna det ger?
Eller ska man hoppa över det där helt, inte låtsas något och inte säga för mycket, utan hålla sig till vad man har för erfarenheter och vem man är.
Ja, man ska förstås berätta varför man är lämplig.
Men jag vet inte varför jag är lämplig. Eller OM. Jag kan inte övertyga någon om min lämplighet inom någonting. Jag hatar att berätta vad jag kan för jag vet inte vad jag kan. Och då är man i den där "ingen erfarenhet - inget jobb - inget jobb - ingen erfarenhet"-fällan.

Vissa jobb vill man faktiskt ha. Då är det svårt att inte fjäska.
Det känns konstigt att hålla sig kall och likgiltig när man för en gångs skull skulle kunna säga "Jag vill SÅ gärna jobba hos er och jag tycker ni är SÅ bra!". Ja, helt kall ska man väl inte vara, men det är förbenat svårt att hitta balansen mellan fjäsk och högfärdighet.

2 kommentarer:

  1. Inget räddhågat svammel. Fokus på VÄSENTLIGHET nu.

    Säg det rent ut. Muslimer i all ära, men de PASSAR inte här. Då ska de inte heller släppas hit. Och så enkelt är det. Och det VET vi egentligen allihop.

    Så länge den politiskt-mediala pseudoeliten förtiger och nonchalerar självklarheter är det bara SKITPRAT alltsammans. Och på den vägen är det ju.

    Politik är att prata SKIT!

    Det är bara värt förakt.

    - Peter Ingestad, radikalkonservativ

    SvaraRadera
  2. Tack för din synpunkt, Peter.

    Dock undrar jag på vilket sätt du anser att det blogginlägg du kommenterat har någonting med muslimers eventuella passande att göra?

    Ej heller blir jag klok på vad det är i mitt inlägg du anser vara "räddhågat svammel", och på vilket sätt det skulle höra ihop med någon "pseudoelits" förtigande av självklarheter.

    Om du ska komma med anklagelser och pikar krävs det nog att du vet vad det är du vill ha sagt.
    Annars blir det ju bara, för att använda dina egna ord, SKITPRAT alltsammans.

    SvaraRadera