söndag 23 januari 2011

Vad skönt att vi kunde tänka längre än den fyrkantigaste lådans väggar räcker


Gjorde ett test på Icas hemsida, som gjorde mig lite sur. Och jag borde inte bli sur, egentligen, för lite får man tåla här i världen. Och det är ju bara på skoj. Men det kliar lite i nerverna, måste jag säga.
Själv blev jag nån slags slacker, eftersom jag inte orkade svara att jag äter alger och omogna kravbananer och känner mig extra biologisk när jag dricker tallbarrste. Det är liksom inte en korrekt beskrivning på mig, bara för att jag är en medveten konsument.

Kikar man på resultatet för den som svarar miljöriktigt och rättvisemärkt på en majoritet av frågorna, är det alltså Viggo Veggo man blir, såvida man inte fyllt i kvinna som kön. Då blir man istället Klara Kruskakli. Man kan fråga sig varför kön överhuvudtaget behöver fyllas i, karaktärsdragen borde väl vara i princip desamma för den som svarar? Ja, de är i princip samma, möjligen det att Viggo spelar i ett band, och det gör inte Klara. Hon släpper ut minkar istället.

Okej, jag vet att jag inte borde reta upp mig, det finns så himla mycket viktigare saker att engagera sig i. Dessutom lär de andra svaren ge lika fördomspepprade resultat, fast njae, det är svårt att tänka sig något mer klyschvänligt än en politiskt engagerad människa.

Det som genomsyrar texten är en försäkran för den vanliga människan att Viggo och Klara minsann inte är så bra som de tror. Visst, det kanske är bra att cykla för miljöns skull, men kolla på deras äckliga kläder! Visst, de vill väl, men är de inte ganska töntiga? "Utemupp", "tycker synd om svampen", "naturligt buskiga ben" och "foträta skor".
(När hörde man senast talas om någon som använder foträta skor? På sjuttiotalet?)
Istället för att, i dessa miljömedvetna tider, göra något lite fräscht och nytt av begreppet miljömedveten, så väljer den som utformat testet att ge oss det töntigaste, mest extrema, löjligaste, äckligaste man kan hitta på. En pårökt hippievegan som tror h*n är bättre än andra för att h*n enbart köper ekologiska varor.

Viggo och Klara verkar snarast vara någon slags blandning av olika subkulturer: medelålders medveten medelklass, indiepopare, halvfattiga ungdomar i allmänhet, veganer, människor som flyttat ut på landet osv. Nej, detta är inte en och samma, det kan omöjligt vara en och samma människa.

Fler synpunkter:
- Indiepopare har inte skägg (oftast). Det rör sig om en helt annan grupp människor, som inte alls behöver ha något politiskt engagemang.
- Miljömedvetna eller naturnära människor av hippietypen behöver absolut inte vara veganer, ofta är det tvärtom.
- Staten och Kapitalet är INTE en låt av Ebba Grön. E G gjorde en cover, originalet gjordes av Blå Tåget.
- Om Viggo och Klara hankar sig fram på löner från ströjobb är det i praktiken omöjligt för dem att köpa bara ekologiska och rättvisemärkta varor. Eko och Rv-varor är snarare något den medvetna medelklassen köper hem ibland. Viggo lär snarare köpa Eldorados varor för att ha råd med hyran och allt det där.
- Vattenpipa hör överhuvud taget inte till saken, det är inte längre något knasigt och udda utan snarare en trend bland många unga. Huruvida någon röker vattenpipa har lite att göra med om den personen är politiskt engagerad.
- Det finns ett flertal miljömärkta tvättmedel på marknaden, som fungerar utmärkt för att göra rent sina kläder.

Men tack, för att ni än en gång pekar ut allt potentiellt köpande av en enda kravbanan som muppigt, naivt och 70-talspårökt. Jag tackar och bugar och erkänner mig besegrad. Ja, jag är en hycklande hippie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar