tisdag 14 juni 2011

RECEPT! RECEPT! Ta del och känn lycka.

Som av en slump hade jag både maizena och vegansk färskost hemma, jag som inte brukar använda så pass avancerade produkter. Ej heller brukar jag följa recept, eller bestämma i god tid vad som skall ätas, men idag minsann!
Nu ska jag förklara för er hur man grejar sig en vegansk potatisgratäng på färskpotatis, med ett gäng linsbiffar till:


GRATÄNG A LA FÄRSKPOTATIS
3 port. eller så

Koka 1/2 kilo skrubbad potatis och låt den sen svalna. Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva 3-4 tomater och 1 squash tunt, och salta squashskivorna för att driva ut vätskan.
Smörj en form med margarin, skoja runt lite med skivad potatis och de andra skivade grödorna i trevliga små lager.
Koka upp 2,5 dl havregrädde och blanda ut med 2 msk maizena. Klicka sedan i vad som ser ut att vara ca 50 g Tofuline färskost. Blanda och gegga.
Häll såsen ovanpå de skivade och lagrade grödorna i ugnsformen och grädda i sisådär en 20 minuter. Gör inte som jag och glöm att dekorera med färsk timjan :(


BIFF A LA GRÖNLINS

Sju stycken eller enligt tycke och smak

Koka i en annan kastrull 3 dl gröna linser med en tärning buljong.
Linserna tar ca 30-40 minuter att bli mjuka.
När linserna är klara - häll av vattnet och ös ner i exempelvis en matberedare eller mixer. Blanda ner nån näve solrosfrön och krydda med det roligaste du kan hitta, chilipeppar, spiskummin och sådant. Mixa skiten ur detta och forma sedan fina biffar som du steker i lite olja.

SLUT. Hoppas det blir gott, annars har du gjort fel, typ blandat i komjölk och sånt konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar