torsdag 23 februari 2012

Utanför det inre

Jag har insett något som kanske verkar underligt att jag inte har insett tidigare, men jag har faktiskt inte insett det tidigare utan det är först nu jag verkligen har insett det.
Det jag har insett är att jag ser ovårdad ut.

Det är ju egentligen rätt uppenbart.
Till exempel: jag köpte för flera år sedan en svart kappa som jag var mycket nöjd med. Den såg ut precis som jag ville ha den och var typ den snyggaste jackan jag någonsin haft.
Däremot var det kanske inte den dyraste modellen i den mest exklusiva butiken. Med åren har knappar ramlat ur och sytts in igen. Och vet ni vad: jag använde rosa tråd när jag sydde in knapparna. Inte för att jag har nån förkärlek till rosa tråd i knapphål utan helt enkelt för att jag har ett jättenystan med rosa tråd som kom väl till pass till denna lagning.
Inte är jag nån jävel på att sy heller (jag är rentav fruktansvärd på att sy och har aldrig visat nåt intresse för att utvecklas inom detta område) så mina lagningar kanske inte är de bästa.

Vad mer är: jag tar inte hand om mitt yttre särskilt mycket. Minsta möjliga ansträngning är min paroll. Jag kammar snedbena efter att jag har duschat. Om jag inte duschar eller blöter håret kammar jag inte alls. Jag har inte klippt mig på ett halvår (tror jag) och har därför ingen frisyr över huvud taget. Vilket inte är något nytt i mitt liv.

Så, minsta möjliga ansträngning framför spegeln, och när det gäller kläder kan jag bära dem tills de bokstavligen faller i trasor.
Jag ser helt enkelt inte särskilt välvårdad och fräsch ut. Tror jag.
Det här är inte saker jag tänker särskilt mycket på. Jag befinner mig alldeles för mycket inne i mitt eget huvud för att bry mig om hur mitt eget huvud ser ut på utsidan.

Men nu har jag alltså blivit MEDVETEN. Visst har jag redan tidigare förstått att det faktum att jag aldrig uppsöker frisör leder till rätt många bad hair days och att många kanske skulle tycka att rosa tråd i en annars stilrent svart kappa är ett lite udda val - men jag har aldrig tidigare fått en sådan INSIKT som jag känner att jag har nu.

Jag vet inte ännu hur jag kommer att ställa mig till den här nya insikten. En sak som är säker är i alla fall att jag idag ska köpa svart tråd att laga min kappa med.
Ett steg i rätt riktning? Eller kanske ner i ytlighetens fördärv, vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar