torsdag 3 mars 2011

Normalskämtet

Ibland. Om någon säger: "Jag har tänkt på det här med moln - hur får de sina former egentligen?" eller något liknande. Med något liknande menar jag något slags filosofiskt eller vetenskapligt förankrad fundering som kan få det att fladdra lite i hjärtat av nyvaken nyfikenhet.

Då är det ofta någon där som skämtsamt säger: "Har du inget vettigare att fundera på?"
Och då ska man skratta. Och det gör man också, eftersom man tycker att det är trevligast när alla är likadana och ingen sticker ut och gör det obekvämt för de andra.
Men jag tycker det är en väldigt märklig kommentar, om jag ska vara ärlig.
Vad skulle rimligtvis kunna vara viktigare att tänka på, än hur molnen får sin form, eller något liknande?

Ja, då ska man förstås tänka på något vuxet istället, något i stil med "Jag undrar i vilka fonder jag skall placera mina besparingar?" eller "Jag undrar om det är sant att Marita på jobbet har ihop det med vaktmästarn?"
Sådana saker som är obetydliga i längden. För hur står sig fonder och arbetskolleger i evigheten? Inte särskilt bra, om man jämför med exempelvis moln.
Moln och liknande står sig bra i evigheten. Men det är väl inte enbart därför jag hellre funderar på moln än på fonder. Fonder och liknande intresserar mig helt enkelt inte. Jag tycker gott att de som lägger tid på att fundera över sådana saker borde börja fundera på något vettigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar