lördag 19 februari 2011

Lö Jippo Dö Melodifestivalen (deltävling trois)

Ännu en gång har dumburken lockat svenska folket att reta gallfeber på sig själva och varandra och förglömma allt vad mellanöstriska uppror och mösspälstofsar heter.
Även jag kastar mig förstås med rosaskimrande förtjusning över denna uppblåsta och lättsvalda underhållning.
Här är mina betyg på kvällens bidrag:

Linda Sundblad - Lucky You
Det är något barnsligt och lite nittiotalsaktigt över den här låten. Sundblad ser ut som en blond ängel och alla hjärtan för tankarna till flickrum. Jag gillar låten, den låter lite Robyn. Och jag älskar scenkläderna. Betyg: 3/5

Simon Forsberg - Tid Att Andas
Balladerna i Melodifestivalen harvar på i samma spår som alltid. Dimman glider fram över scenen och klyschorna haglar. Efter några lyssningar är det ingen dålig låt, även om texten inte bjuder på några överraskningar som får en att haja till. Betyg: 2/5

Sara Lumholdt - Enemy
Lumholdt kör på spiontema och hottar upp scenen med ett glasbord (fast mina tankar gick snarare till pingisbord). Rösten håller tyvärr inte riktigt, men refrängen är bra och framträdandet funkar. Introt låter som Perishers Still Here. Betyg: 3/5

The Playtones - The King
Jag måste erkänna att jag gillar detta. Det är en ösig och glad låt, bra melodi, äntligen något att minnas. Ska jag komma med kritik så är det att jag hellre varit utan den där tonartshöjningen. Betyg: 4/5

Shirleys Angels - I Thought It Was Forever
Trions fyndiga namn är det bästa med det här bidraget. Ja, möjligen paljett-bh:n också. Annars är det inte särskilt originellt eller bra, låten kommer liksom aldrig igång och går inte att få grepp om. Betyg: 2/5

Sebastian - No One Else Could
Visslingen i början ger bra vibbar, men låten lever inte riktigt upp till det. Det här är schlager blandat med poprock a la Coldplay, med en refräng som bryter av lite. Mest intressant är textraden "You died for my sins" - den här låten handlar om Jesus! Det är ju jättekul. Betyg: 3/5

Sara Varga - Spring För Livet
Direkt efter Jesus-låten kommer en småjazzig sång som uppenbarligen handlar om misshandel. Spännande. Varga har en avslappnad attityd och sjunger rakt upp och ner utan krusiduller. Det är en bra låt också, som med sin svenska text och sitt ämne berör mer än vanligt. Betyg: 4/5

Eric Saade - Popular
Jag hävdar bestämt att artister som Erik Saade och Danny går vidare på sina namn och tack vare sina fans. Det spelar alltså ingen roll om låten är bra eller ej. Samtidigt hoppas jag på en bra låt, såklart. Jag blir besviken igen. Framförallt på den märkliga texten.
Jag vill att Saade förklarar för mig varför han vill sjunga i Globen om att han ska bli populär för att få ligga med en tjej. Jag förstår inte.
Sen tycker jag att glaskrosset var både krystat och onödigt. Då var duschen förra året häftigare. Ställd mot Danny hoppas jag nog ändå mer på Saade. Tror jag. Betyg: 2,5/5

För övrigt tycker jag att det tar sig. Jag gillade inte första deltävlingen nåt vidare, men det blir bara bättre.
Förhören med artisterna är lite vitsigare än de varit förut och ikväll fick vi se Lena Ph rocka loss med Dead By April i pausunderhållningen. Så mycket bättre än Sjögrens lama framträdande förra veckan.

Tack för mig. Ha gärna en egen åsikt om ni vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar