lördag 17 juli 2010

Styra livet

Angående detta med att välja, som det snackas om ibland. Välja att må bra, välja att tänka positivt, välja livet. Jag är skeptisk till ordvalet. Att "styra" tycker jag på ett mer passande sätt beskriver vad det är frågan om. Några enkla val är det sällan tal om.

Låt mig förklara:
"Välja" ger associationer till att trycka på en knapp, göra en kvick vändning för att hastigt ta in på en annan väg, eller få en fråga som bara kan besvaras med A eller B. Ett engångsval som förutsätter att väljaren har goda kunskaper i vad som ger positiva eller negativa resultat. Självklart är det mycket mer komplext än så.
Jag väljer hemskt gärna att ha ett hälsosamt och lyckligt liv, var är valurnan?
Nej, det handlar ju om något mycket mer krävande och besvärligt än så. Ett heltidsarbete i många fall.

Att styra sitt liv, sina tankar, talar mer ärligt om vad det är frågan om. Livet kan vara som ett svårmanövrerat fordon, som får svetten att lacka i pannan när du med all din kraft försöker vrida ratten åt rätt håll samtidigt som de skeva hjulen strävar åt motsatt håll. Lätt är det att ge upp, men den som kämpar för att styra in på rätt bana är värd en eloge för sitt arbete. Det handlar om ett idogt arbete som kräver tålamod och uthållig (psykisk) styrka av föraren. Inte ett litet val, likt att välja mellan chokladpinne eller jordgubbsstrut i glassdisken.

Hårklyverier kanske. Men jag är noga när det kommer till ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar