måndag 16 november 2009

Framtidens arbetskraft - förbered er nu!

Jo, jag sa ju att jag skulle blogga om den roliga artikeln i metro, för flera dagar sedan sa jag det. Och så här är det, att vi hittade den i en pappersmetro förra veckan, Linnea och jag, på tåget ner till Svalöv.
Artikeln heter Här är orden som ger dig jobbet, och listan lyder:
1. Strukturerad
2. Självgående
3. Prestigelös
4. Initiativrik
5. Ansvarstagande
6. Utåtriktad
7. Positiv
8. Serviceminded
9. Flexibel
10. Säljinriktad
11. Stresstålig
12. Pedagogisk
13. Entusiastisk
14. Analytisk
15. Kommunikativ
16. Kreativ
17. Disciplinerad
18. Resultatinriktad
19. Noggrann
20. Tävlingsinriktad

Den här sortens artiklar påminner lite lätt om artiklar i stilen "Nu är det bevisat - män kan också bajsa" och "Så vill svenska kvinnor ha sina frukostägg", dvs det är mest meningslöst kvasivetenskapligt trams som ingen människa kan ha nytta av, och som ger upphov till både irritation och ett visst överseende nöje.
Alla som varit arbetslösa vet hur man vill kräkas på alla käcka tips om hur man får jobb genom att ändra sin klädstil, pimpa sitt cv och skapa en fejkad hurtbulle utan personlighet-identitet att visa upp i rätt läge. Och alla vet att det hjälper föga att krysta och göra sig till, man får inte jobb helt enkelt. Såvida man inte känner någon. Kan någon fixa in en någonstans är det en barnlek, men har man inga kontakter i arbetslivet kan man lika gärna flytta ut i skogen.
Nej men som jag säger, det kan väl ändå inte vara sant! Nej det kan man tro, men det är det.
I vilket fall så tyckte iallafall jag, som tillfälligt har mitt på det torra, att det var lite roligt att checka igenom ovanstående lista och se hur bra lämpad jag är för arbetslivet. Gör det du också!
Själv passar jag in på utåtriktad, till viss del (det kunde varit värre menar jag), analytisk och kreativ. Prestigelös, förresten, betyder det att man inte är mallig och tror att man är nåt? Det skulle man kanske kunna säga att jag är isåfall.
Fyra av tjugo poäng för min del alltså. Slå det, den som kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar