fredag 13 augusti 2010

Valgala för tittare och röstare

Sitter och tittar på svt's valgala, ett sätt att hotta upp politiken lite inför gemene tv-tittare. Jag vet inte om det lyckas. Rätt rörigt känns det och jag undrar hur många tittare programmet har. Hittills har egentligen väldigt lite politik avhandlats. Istället har folk intervjuats om vad de tycker om politik, och de gamla vanliga klyschorna dyker upp om att politiker inte håller sina löften och bryr sig bara om makt. Det är alltid ett jävla gnällande. Som Winberg, tror jag, sa, så är politik inte särskilt roligt. Men hur får man då alla röstberättigade latmaskar i denna demokrati att bry sig om politiken? Jag vet inte.

Då och då dyker en och annan popmusiker upp och kör en låt, mitt i allt. Och lite komik på det, som känns sådär. Det är lätt att driva med frånvarande politiker, men frågan är vart det skall leda. Tyvärr förekommer det inte så mycket politik som man kunde hoppas. Jag vet inte riktigt vad syftet med programmet är.
Man hattar lite stressat mellan rörig, lösryckt politik och mer ordentliga underhållningsinslag.

Mer intressant är det när man vågar diskutera Sverigedemokraterna, men man stannar inte särskilt länge vid det ämnet heller. En kul detalj: Ssu och Muf's ledare har röda respektive blåa kläder.

På scenen sitter ett gäng politiker som är gamla i gemet, och som mellan varven får klämma in någon kommentar som man inte lägger på minnet.
Gammal politisk historia är alltid intressant, just den delen av programmet borde faktiskt alla se, bara för att det är allmänbildning. Resten av programmet kan man ha eller mista, tycker jag nog.
Frågan är om nån tittar (mer än jag). Tja, Göteborg verkar ju fullt av folk där showen spelas in. Så kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar