måndag 4 oktober 2010

Högern vs högern

En sak till.
Alla snackar om rasisterna. Sverigedemokraterna, rasisterna. Jag vet inte om det är ett korrekt ordval. Så vitt jag vet hör det inte till vanligheterna att Sd pratar om raser, de som uttrycker mer kontroversiella åsikter brukar tystas ner och kallas för undantag, för att hålla Sd's yta så ren och prydlig som möjligt.
Främlingsfientliga kan jag däremot köpa. jag önskar att folk ville demonstrera mot detta, enligt mig intressantare begrepp istället för det diffusa och avlägsna "rasism", som ju ingen vettig människa säger sig stå bakom. Med epitetet "främlingsfientliga" tror jag det vore lättare att komma åt Sd på riktigt.
Men jag vet inte vad som är rätt och fel, jag kan som sagt inte spå framtiden och har ingen aning om vad som händer.

Sen tycker jag att det känns svårt att gå ut på gator och torg och skrika sig hes över Sd's påstådda rasism (deras program innefattar ju också så mycket fler märkligheter än just den stränga invandringspolitiken), samtidigt som man ska låtsas som att högern är så mycket bättre.
Nej, moderaterna och c:o är inga rasister, det säger jag absolut inte, som ni ser menar jag ju inte ens att Sd riktigt kan kallas rasister. Mer rasistiska än andra partier, möjligtvis.
Men jag ligger och vrider mig i sängen och vänder på saker och ting. Om ett parti misstänkliggör invandrare, och ett annat misstänkliggör sjukskrivna och arbetslösa, hur kan jag då peka finger åt det ena och inte låtsas om det andra?
Om ett nytt parti vill förbjuda slöjor och införa svensktester, och ett gammalt vill förbjuda slöjor och införa svensktester, varför ska jag krama det ena och hata det andra?

Vad vet jag. I vilket fall kan jag inte vara med på demonstrationen imorgon, och jag har en barnsligt ologisk känsla av att det därför är mitt fel om Sd får ökat inflytande under de följande fyra åren.

2 kommentarer:

  1. Tänker du på Fp så vill de förbjuda lärare att bära nikab i klassrummet. Inte slöja och inte överallt och alltid. Lärare. I klassrummet.

    Skillnaden är monumental.

    Sedan tycker nog de flesta folkpartister att det var en rätt fånig fråga att driva. Även om det mot förmodan skulle finnas något folkligt stöd för att förbjuda nikab, så är den inte utbredd i sverige och än mindre så inom lärarkåren.
    Och vad blev resultatet av det här förslaget? En rasiststämpel av vänsterflanken - som snabbt fick det till att det var slöja det gällde, och på offentliga platser.

    Det som skiljer SD från de andra riksdagspartierna är att det är det enda parti som inte förespråkar mångkultur och en fortsatt hög invandring. Det är där skiljelinjen går. SD vill aktivt arbeta mot en enda kultur, den de kallar "den svenska".

    Här finns ett drag av fascistisk ideologi. Förbud mot kulturella yttringar, värdering av den "egna" kulturen som högre. Det återfinner du inte inom högern i övrigt. Språktester eller ej.

    Det SD vill ha är det svenska folkhemmet, som det såg ut förr. På så sätt är de inte ett högerparti, i den bemärkelsen som används annars. De är något så märkligt som ett national-socialkonservatistiskt parti. Det hade man i Tyskland också, en 30-40 år innan Hitler tog makten. SD är alltså inte blått. Men de är heller inte röda. SD är brunt. Inget annat.

    Om och om igen påminns jag om att jag borde skaffa fler borgarvänner. Men ja. De är ju i regel så mycket tråkigare.

    SvaraRadera
  2. Skrev egentligen det här före ovanstående kommentar, men det försvann i cyberrymden så jag provar igen:

    Vilken demonstration? Jag håller med dig, och du snodde delvis ett bloggtema som jag har haft i bakhuvudet och tänkt skriva om i ett par veckor..

    Gällande rasism håller jag med om att det är korkat att använda, eftersom det mest är ett värdeladdat begrepp. De som säger det menar nog just "främlingsfientliga" och kanske med tillägget "på ett riktigt hemskt sätt", eller nåt, men så att det inte stämmer överens med en mer teknisk definition av rasism spelar nog inte så stor roll. Men jag tycker det är mycket konstruktivare och mindre meningslöst att faktiskt använda begrepp som är mindre lätta att tvista om.

    För övrigt är SD höger, om än i en variant som inte har haft så stor representation i Sverige tidigare, vill jag nog påpeka. Extremhöger; populistiska, konservativa och nationalistiska.

    SvaraRadera