torsdag 10 december 2009

Pepparkaksgubbar, rasister och förhastade slutsatser.

Men förballade jädra pruttkuddar vad jag blir trött på folk som brusar upp och blir arga till höger och vänster utan att ta reda på fakta!

Det finns en grupp på facebook, som heter "Vi som vill ha pepparkaksgubbarna kvar i Luciatåget!!!", och informationstexten lyder "Varför måste vi be om ursäkt för våra svenska traditioner som vi har haft i flera hundra år?
I Älghult så skall 9:orna i år "lussa" i deras kyrka utan pepparkaksgubbar eftersom det anses vara rasistiskt. Det är nu förbjudet i den skolan.
"

Okej, tänker jag, intressant, detta vill jag gärna läsa mer om. Självklart låter det fullkomligt idiotiskt, men jag kan inte lita blint på en facebook-grupp utan att läsa om vad som har hänt först.
Ingen länk på sidan, jag kommenterar att jag gärna vill se att de lägger upp en länk, och att man framstå som mer seriös om man har en källa att hänvisa till.
Googlar lite, och hittar tillslut en artikel i expressen:

Där står alltså att läsa att
1) Luciatåget skulle inte vara i en skola utan en kyrka (att skolan har förbjudit något är alltså bullshit)
2) ordet "rasistiskt" nämns 0,00 gånger, däremot hänvisar prästen till kristna traditioner som han VILL BEVARA, dvs Lucia som är ett kristet helgon är välkommen, men tomten och pepparkaksgubben är inte några kristna symboler, helt enkelt.

Men utan att bry sig om vad som egentligen har hänt väljer alltså någon att starta en grupp på facebook, utan att förklara den verkliga bakgrundshistorien för blivande medlemmar. Istället spelar man glatt ut PK-kortet åter igen, för det funkar garanterat när man vill hetsa upp och skapa en mobb, som reser sig emot den diffusa gruppen "invandrare som tar över Sverige samt den politiskt korrekta eliten som inte vågar säga ifrån". Jag är rövtrött på den historien.

Herregud, och de säger att folk blir smarta och lär sig tänka kritiskt av internet. Men inte alla uppenbarligen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar