onsdag 10 mars 2010

Reda i kaoset

Jag städar!
Det är inte så dumt. Mycket trevligare än det låter. Städning kan vara lika upphetsande som ett bra tv-program, umgänge med vänner eller en god bok, tex. Faktiskt.
I städprocessen lär jag mig saker om mig själv, får insikter. Tex:
Det är faktiskt absolut nödvändigt att jag bestämmer mig för vilka olika saker jag skall skriva om i vilka olika skrivblock, och sedan låter just de texter som skrivits i just de blocken stanna där. På så sätt försvinner inte nåt viktigt jag skrev igår på ett lösblad och sedan tappade på golvet i nån korridor.
Om jag skriver på lösblad är det kanske till och med bäst att jag sedan, när jag kommer hem, skriver in det i just det blocket som är bäst lämpat, för att allt verkligen skall vara i ordning.

En annan insikt är att man faktiskt kan lära av sina misstag. Ibland är det så. Om misstagen är så konkreta att de ligger på golvet framför en och man bara måste böja sig ner och börja sortera dem, då kan man lära sig.
Tyvärr är många misstag mer abstrakta än så.
Men man får aldrig ge upp. Mitt i det jävla livet som är så krävande och tungt, händer det nåt jättetrevligt som får en att tycka att det är värt att orka lite till. Man kommer framåt, även om man inte tror det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar