måndag 25 oktober 2010

Vardagsaktivism på onsdag!

Nu på onsdag, den 27e, ska man både fika rättvist och klä sig i lila, för att göra en liten skillnad i världen.

Den rättvisa fikan hörde jag först om, eftersom jag är gammal Rekoarbetare (dvs har varit ideellt butiksbiträde i Halmstads Världsbutik).
Rättvis fika går helt enkelt ut på att tänka på vad man stoppar i sig till - som moderaterna så fint kallar det - trefikan. Brukar du dricka te eller kaffe: se till att köpa hem en ny sort, med den lilla Fair Trade-symbolen på, och bjud dina vänner, arbetskamrater, familj etc.
Är du av det ambitiösa slaget, så prova på att baka kakor eller något annat gott, med rättvis kakao, rättvist socker, och så vidare. Blanda gärna i lite ekologiskt mjöl eller dylikt.
Ibland finns kakor att köpa på Reko, eller kanske i den lokala matvarubutiken. Annars finns det alltid spännande chokladkakor av mycket hög kvalitet och i många olika former och smaker. De går åt som smör i solsken och jag rekommenderar dem varmt (mörk choklad med mint, tex). En bit choklad är dessutom nyttigare än en flottig sockerbulle som klafsats ihop i nån stor fabrik.
Vissa menar, när det gäller kaffe, att de rättvisa varianterna inte är lika goda som de sorter de brukar använda. Enligt vad jag har hört skall Mutvitz kaffe vara väldigt gott, om än dyrt. Är det nu bara en gång om året kan man ju unna sig en lite dyrare sort, tycker jag.
Vågar man inte köpa grisen i säcken så är ett tips att ta reda på var stans egen världsbutik ligger, och kika in, för de har säkert koll på att 27e är dagen då man bjuder kunder på rättvist kaffesmakprov.

Och varför ska man då köpa rättvisemärkt? Gör man ens någon skillnad?
Ja, såklart man gör. Jag har inga siffror, men helt tydligt är att försäljningen av rättvisemärkt ökar hela tiden, i takt med att det blir mer känt och omtalat. Genom att ta med ett paket rättvisemärkt te till jobbet kan du göra lite enkel reklam för en bättre värld.
Om den skillnad som ett enda paket gör känns fjuttig, så tänk på att den teodlare som får lön för sin möda i och med ditt köp, inte alls tycker att det är någon fjuttig skillnad.
Någon liknade att gå och handla med att gå och rösta. Varje gång vi väljer en vara lägger vi vår röst på den. Vi kan välja att rösta på besprutade bananer, vars odlare dör i ung ålder av alla gifter och vars hemmiljöer blir förstörda av desamma. Vi kan välja billiga kläder sydda av barn eller arbetare som inte har några rättigheter och i många fall inte kan ta sig ut om den fallfärdiga arbetslokalen skulle rasa ihop eller börja brinna.
Eller så kan vi rösta på något annat, en förbättring, en ljusning, bättre villkor och en hoppfull framtid för de människor som arbetar i andra länder.
Läs mer och bli glad!

Det andra som skall uppmärksammas på onsdag är ett facebookevenemang *, som jag efter ett visst övervägande klickade Ja till.
Här handlar det om något ännu enklare, nämligen att dra på sig en lila tröja, eller annat lila plagg, för att visa sitt stöd till HBT-personer.
Jag tvekade, eftersom jag inte kunde begripa vad en tröja skulle göra för nytta i världen. Min tankegång gick så här: de som avskyr allt vad Hbt heter lär knappast tänka om bara för att jag bär en lila tröja. Troligt är att de inte ens känner till evenemanget och därför inte höjer ett ögonbryn för att jag går klädd i en viss färg på onsdag.
Men sedan fick jag veta att tanken inte var att nå ut till "fienden", utan till de hbt-personer som lever med en hemlighet och inte vågar komma ut. Helt enkelt att visa för dem att vi är många som är på deras sida.
Detta gäller alltså oavsett ens egen läggning, att visa att man bryr sig om hbt-personers väl och ve är lika viktigt som att visa att man är en av dem.
Jag är inte helt övertygad om att aktionen kommer göra någon skillnad, men eftersom jag har åtminstone två lila tröjor som jag tycker om, så är det inte svårt för mig att i alla fall göra ett försök. Om det så skulle göra skillnad för en enda garderobstransa eller skamsen hemlishomo så är det värt det, eller hur?

* Det är förstås mycket mer än ett facebookevenemang, men det var där jag hörde talas om det.

2 kommentarer:

  1. Absolut!

    Att ta på mig nåt lila ids jag inte göra, där jag går ensam ute på vischan, men tanken är god.

    Och rättvisemärkt är kanon!

    En av arbetskamraterna på ica i Ystad har läst på högskola med just detta som ämne. Hon har sedan hållit föredrag för oss övriga, vilket var hur intressant som helst.

    Vårt sortiment lades delvis om efter hennes föredrag .., det togs in betydligt mer av kravmärkta och Fair-Trade-produkter och vi kunde också se en helt klart ökad försäljning.

    Prisskillnaden behöver inte ALLTID vara så stor.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra :)
    Priserna är väl överlag lite högre, men det varierar; ibland hittar man väldigt billiga krav/Fair trade-varor, och ibland är de tyvärr hysteriskt dyra.
    Det är roligt att kunna påverka andra, och se de små förändringarna. Man kommer ju antagligen aldrig få uppleva Fred På Jorden, så det gäller att fokusera på vad man kan göra i sin vardag.
    Fika väl!

    SvaraRadera